Mye av speidernes trening ligger i selve metodene som brukes, altså i hvordan vi gjør tingene. Speidermetoden, slik vi forstår den i Norges speiderforbund, ble vedtatt av Speiderstyret i 2003.
Hvert av disse elementene kunne godt ha stått alene. For å forstå Speidermetoden er det imidlertid viktig å se hvordan elementene arbeider sammen samt å verdsette forbindelsen og prosessen som foregår mellom dem.
Når vi forstår sammenhengen mellom de forskjellige elementene, vil vi også gradvis bli kjent med og forstå viktigheten av at disse henger sammen. Resultatet blir at metoden "sitter i ryggraden" og dette blir den naturlige måten å drive speiderarbeidet på.
NSF ønsker at speiderbevegelsens verdier kommer til uttrykk i det daglige speiderarbeidet.
Speiderledere skal fremstå som gode eksempler ved at de synliggjør speiderloven, speiderløftet og valgspråket gjennom holdning og handling. Den enkelte speider må gis mulighet til å ta stilling til egne verdier og forplikte seg til disse.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Med "Learning by doing" mener vi at speiderne lærer gjennom egne handlinger og får erfaringer som danner grunnlaget for personlig utvikling. Som leder velger vi metode og lederstil i overensstemmelse med speiderens modenhet overfor oppgaven.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Patruljesystemet betyr fellesskap og samhørighet i små grupper over tid. I patruljen lærer du både å samarbeide i en gruppe samtidig som du utvikler deg som selvstendig individ. Speideren skal føle trygghet i å oppleve seg selv som en nødvendig del av patruljen. Speideren lærer av å bli ledet av, og selv lede, jevnaldrende speidervenner.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Friluftsliv betyr at en vesentlig del av speiderlivet foregår i naturen på naturens egne vilkår. Som leder må vi passe på at aktivitetene tilrettelegges slik at den enkelte speider blir glad i å ferdes i naturen. Den enkelte speider skal få god kunnskap om naturen og respekt for naturens krefter og muligheter. Friluftsliv er en metode for å utvikle speiderne til å bli selvstendige og ansvarsbevisste!
Norsk friluftslivstradisjon bygger på det enkle friluftslivet, som gir opplevelser uten å etterlate spor i naturen. Dette er en mangfoldig og rik tradisjon som vi ønsker at speiderne skal oppleve og føre videre.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Samfunnsengasjement betyr utvikling av selvstendige og ansvarsbevisste mennesker som aktivt bidrar til å skape en bedre verden (der mennesker er likeverdige som individer og har evne til å bidra konstruktivt i samfunnet). Speideren lærer at hun er en del av samfunnet, og at hun gjennom aktiv handling kan påvirke samfunnet i positiv retning.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Symbolikk og rammer bruker vi for å skape en felles identitet, og for at speiderne skal oppleve at de er med i en større sammenheng. Med ramme mener vi en historisk eller tenkt omgivelse fra litteraturen eller andre kilder. Det setter fantasien i sving og er med på å skape et miljø der speiderne lettere tilegner seg kunnskap, ferdigheter og holdninger vi ønsker å gi. Det er viktig at symbolikken og rammene samsvarer med speidingens verdigrunnlag. En seremoni i speidersammenheng er en høytidelig handling, ofte med symbolsk innhold, som blir gjentatt etter samme mønster ved flere anledninger. Lek er aktivitet med mening. Det er morsomt og utvikler ferdigheter, fantasi, sansene våre, konsentrasjonsevnen og samarbeidsevnen. Gjennom leken gir vi mulighet for egenaktivitet, kroppskontakt og trening i å tåle medgang og motgang. Leken utvikler også rettferdighetssansen og evnen til å forstå og følge regler. Å leke er en prøve på livet og en anledning til å lære seg selv å kjenne.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Progresjon betyr i denne sammenheng at aktivitetene gir en utvikling i kunnskaper, ferdigheter og opplevelser i løpet av tiden som speider. Som speiderledere skal vi bidra til å sikre at programmet er allsidig og at speideren lærer praktiske ferdigheter som er til nytte, skaper glede og danner identitet. Gjennom progresjonen i aktivitetene skal den enkelte speider få positiv livserfaring som utvikler pågangsmotet, samarbeidsevnen, kreativiteten og selvtilliten.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
Medbestemmelse betyr at vi skal gi den enkelte speider innflytelse i det daglige speiderarbeidet, og trening i å ytre egne meninger. Den enkelte speider skal motiveres til å påta seg økende grad av ansvar. Det er viktig at den enkelte speider opplever og forstår hva det vil si å tilhøre et demokrati.
Som speiderleder skal du tilrettelegge for: